مقالات روانشناسی

دلایل شایع تنبلی در کودکان 

کودک تنبل کودکی است که به نظر می رسد از انجام کارهایی که از او خواسته می شود، سر باز می زند. این می تواند شامل کارهای مدرسه، کارهای خانه یا حتی کارهای ساده مانند کمک به جمع آوری اسباب بازی ها باشد.

دلایل شایع تنبلی در کودکان

اغلب اوقات به کودکان بی‌انگیزه برچسب «تنبل» داده می‌شود، انگار که ناتوانی آن‌ها در مطالعه یا انجام کارها یک نقص شخصیتی باشد. اما بسیاری از دلایل تنبلی کودکان رایج است اما کمتر شناخته شده‌اند. علل جسمانی و روانی می‌توانند هر دو در این مشکل دخیل باشند. اولین قدم برای برطرف کردن این مسئله، درک علت اصلی «تنبلی» کودک است.
غالباً آنچه از بیرون به نظر تنبلی می‌رسد، در واقع ناشی از کمبود انرژی درونی کودک است. علاوه بر خستگی جسمی، کودکان تنبل اغلب احساس بی‌حوصلگی، دلسردی و بی‌انگیزگی می‌کنند. دلایل متعدد پنهانی وجود دارد که می‌تواند منجر به ظاهر شدن «کودک تنبل» شود.

همچنین بخوانید: چگونه والدین می توانند به موفقیت نوجوانان کمک کنند

1. کمبود خواب

04
03
01
02
مشاوره آنلاین با بهترین متخصصان روانشناسی و روانپزشکی

کمبود خواب یکی از دلایل شایع تنبلی در کودکان است. خواب برای رشد و نمو کودکان ضروری است. کودکان در سنین مدرسه به طور متوسط ​​9-12 ساعت خواب در شب نیاز دارند. اگر کودک شما به اندازه کافی نمی خوابد، ممکن است در طول روز احساس خستگی و بی حالی کند.
خستگی می تواند باعث شود که کودک شما تمرکز کند، یاد بگیرد و به طور موثر با دیگران ارتباط برقرار کند. همچنین می تواند باعث شود که کودک شما پرخاشگر یا تحریک پذیر شود.
اگر نگران هستید که کودک شما به اندازه کافی نمی خوابد، می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • یک روال خواب منظم برای کودک خود ایجاد کنید. کودک خود را هر شب در یک زمان مشخص به رختخواب ببرید و هر روز صبح در یک زمان مشخص از خواب بیدار کنید.
    اطمینان حاصل کنید که اتاق خواب کودک شما تاریک، ساکت و خنک است.
  • از کودک خود بخواهید قبل از خواب از استفاده از وسایل الکترونیکی خودداری کند. نور آبی ساطع شده از صفحه نمایش های الکترونیکی می تواند تولید ملاتونین، هورمونی که به تنظیم خواب کمک می کند، را مختل کند.
  • اگر با ایجاد یک روال خواب منظم برای کودک خود مشکل دارید، می توانید با پزشک کودک خود صحبت کنید. پزشک کودک شما می تواند به شما کمک کند تا یک روال خواب مناسب برای کودک خود ایجاد کنید.

2. کمبود تغذیه

کودکان برای داشتن انرژی و عملکرد خوب به مواد مغذی مناسب نیاز دارند. یک رژیم غذایی سالم شامل میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین بدون چربی است. اگر کودک شما رژیم غذایی نامناسبی داشته باشد، ممکن است احساس خستگی و بی حالی کند.

3. مشکلات پزشکی

میخواهید در مورد دلایل شایع تنبلی در کودکان  مشاوره داشته باشید؟
همین حالا مشاوره بگیر

بعضی از مشکلات پزشکی می توانند باعث خستگی و بی حالی در کودکان شوند. از جمله این مشکلات می توان به کم خونی، کم کاری تیروئید و آپنه خواب اشاره کرد. اگر نگران هستید که کودک شما ممکن است مشکل پزشکی داشته باشد، با پزشک خود صحبت کنید.

4. اختلالات یادگیری

اختلالات یادگیری می توانند باعث مشکلاتی در مدرسه شوند که می تواند منجر به خستگی و بی حالی شود. از جمله این اختلالات می توان به اختلال کم توجهی-بیش فعالی (ADHD)، اختلال یادگیری خاص (LD) و اختلالات پردازش شنوایی اشاره کرد. اگر نگران هستید که کودک شما ممکن است اختلال یادگیری داشته باشد، با معلم او صحبت کنید.

همچنین بخوانید: حقایق و آمار درباره بیش‌فعالی-کم‌توجهی

5. افسردگی

افسردگی یک اختلال روانی است که می تواند باعث طیف وسیعی از علائم شود، از جمله خستگی، بی حالی، بی انگیزگی و تغییرات در اشتها. اگر نگران هستید که کودک شما ممکن است افسرده باشد، با متخصص روانشناسی صحبت کنید.

تست رایگان افسردگی

6. اضطراب

اضطراب یک اختلال روانی دیگر است که می تواند باعث خستگی، بی حالی، بی انگیزگی و مشکلات خواب شود. اگر نگران هستید که کودک شما ممکن است مضطرب باشد،با متخصص روانشناسی صحبت کنید.

سوء مصرف مواد در نوجوانان شایع است. موادی مانند الکل، ماری جوانا و مواد مخدر صنعتی می توانند باعث خستگی، بی حالی، بی انگیزگی و مشکلات یادگیری شوند. اگر نگران هستید که کودک شما ممکن است مواد مخدر مصرف کند، با او صحبت کنید و به دنبال کمک از یک متخصص روانشناسی  باشید.

8. مشکلات خانوادگی

مشکلات خانوادگی، مانند طلاق، مرگ یکی از عزیزان یا سوء استفاده، می تواند باعث خستگی، بی حالی و سایر مشکلات رفتاری در کودکان شود. اگر نگران هستید که کودک شما ممکن است با مشکلات خانوادگی دست و پنجه نرم کند، با متخصص روانشناسی صحبت کنید.

9. کمبود انگیزه

گاهی اوقات، آنچه در بیرون شبیه تنبلی به نظر می رسد ممکن است در واقع کمبود انگیزه باشد. کودکان ممکن است انگیزه خود را از دست بدهند اگر احساس کنند که کارهایی که انجام می دهند مهم نیستند یا اگر احساس شکست کنند. اگر نگران هستید که کودک شما ممکن است انگیزه خود را از دست داده باشد، با او صحبت کنید و به او کمک کنید تا اهدافی تعیین کند و برای رسیدن به آنها تلاش کند.

10. انتظارات غیرواقعی

اگر انتظارات شما از کودکتان خیلی زیاد باشد، ممکن است او احساس کند که نمی تواند به آنها دست یابد. این می تواند منجر به احساس ناکامی و بی انگیزگی شود. مهم است که انتظارات خود را با توانایی های کودک خود متناسب کنید.

11. عدم چالش

اگر کودک شما کارهایی را انجام می دهد که برای او خیلی آسان است، ممکن است از آنها خسته شود و انگیزه خود را از دست بدهد. مهم است که به کودک خود چالش های جدیدی ارائه دهید تا او را تشویق کنید تا یاد بگیرد و رشد کند.
اگر نگران هستید که کودک شما ممکن است تنبل باشد، مهم است که با او صحبت کنید و به دنبال کمک از یک متخصص باشید. متخصص روانشناسی می تواند به شما کمک کند تا علت تنبلی کودک خود را شناسایی کنید و راه حل هایی برای بهبود وضعیت او پیدا کنید.

همچنین بخوانید : چگونه به کودکی که برای انجام هر کاری بی انگیزه است، انگیزه دهیم؟

در اینجا چند نکته برای کمک به کودکان تنبل آورده شده است:

با کودک خود در مورد انتظارات خود صحبت کنید. به او توضیح دهید که چه کارهایی از او انتظار می رود و چرا این کارها مهم هستند.
به کودک خود کمک کنید تا مهارت های خود را توسعه دهد. اگر کودک شما در انجام کاری مشکل دارد، به او کمک کنید تا مهارت های لازم را یاد بگیرد.
کودک خود را تشویق کنید. به کودک خود بگویید که برای کارهایی که انجام می دهد به او افتخار می کنید.
الگو باشید. کودکان از والدین خود الگو می گیرند. اگر می خواهید کودک شما فعال و پرتلاش باشد، خودتان نیز باید این ویژگی ها را داشته باشید.
مهم است که به یاد داشته باشید که همه کودکان متفاوت هستند. برخی از کودکان به طور طبیعی فعال تر از دیگران هستند. اگر کودک شما تنبل است، صبور باشید و به او کمک کنید تا پیشرفت کند.

نظرات نهایی در مورد “چرا بچه من تنبل است”

همه این دلایل می تواند منجر به استرس برای کودکان شود. اگر می‌خواهیم به بچه‌هایمان انگیزه بدهیم، باید علت پنهان بی‌انگیزی آن‌ها را شناسایی کنیم تا بتوانیم بر اساس آن عامل استرس‌زا را حذف کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *