مقالات روانشناسی

درمان غم و اندوه: همه چیزی که باید بدانید

اگر با درد از دست دادن عزیزان خود دست و پنجه نرم می کنید، مشاوره می تواند به شما کمک کند تا احساسات شوک، درد و خشمی که همراه با غم و اندوه می شوند را پردازش کنید.
غم و اندوه یک تجربه طبیعی است که همه افراد در مقطعی از زندگی خود آن را تجربه می کنند. اما این بدان معنا نیست که آسان است. از دست دادن عزیزان می تواند احساس شوک، درد و خشم شدیدی ایجاد کند.
مشاوره می تواند به شما کمک کند تا این احساسات را به روشی سالم پردازش کنید. مشاوران ایلان پلاس می تواند به شما کمک کند تا در مورد احساسات خود صحبت کنید، راه هایی برای کنار آمدن با غم و اندوه پیدا کنید و روابط خود را با دیگران حفظ کنید.
مشاوره می تواند به شما کمک کند تا:

  • احساسات خود را به روشی سالم بیان کنید
  • با غم و اندوه خود کنار بیایید
  • روابط خود را با دیگران حفظ کنید
  • به زندگی خود ادامه دهید

اگر در حال تجربه غم و اندوه هستید، لطفاً از کمک نترسید. مشاوران ایلان پلاس می تواند به شما کمک کند تا این مرحله دشوار را پشت سر بگذارید.

عوامل مختلفی می توانند بر نحوه تجربه غم و اندوه تأثیر بگذارند.

  • نوع رابطه شما با فرد فوت شده
  • نحوه مرگ فرد فوت شده
  • سن شما
  • حمایت اجتماعی شما

04
03
01
02
مشاوره آنلاین با بهترین متخصصان روانشناسی و روانپزشکی

اگر غم و اندوه شما شدید است یا بیش از چند ماه طول می کشد، مهم است که به دنبال کمک حرفه ای باشید.
شما تنها نیستید. میلیون ها نفر در سراسر جهان هر ساله عزیزان خود را از دست می دهند. با کمک، می توانید از این تجربه دشوار عبور کنید و به زندگی خود ادامه دهید.

هدف از معالجه غم و اندوه

هدف از معالجه غم و اندوه، کمک به افراد برای:

  • احساسات خود را به روشی سالم بیان کنند
  • با غم و اندوه خود کنار بیایند
  • روابط خود را با دیگران حفظ کنند
  • به زندگی خود ادامه دهند

انواع معالجه غم و اندوه

معالجه غم و اندوه می تواند شامل انواع مختلفی از درمان ها باشد، از جمله:

  • مشاوره فردی: مشاور می تواند به شما کمک کند تا در مورد احساسات خود صحبت کنید، راه هایی برای کنار آمدن با غم و اندوه پیدا کنید و روابط خود را با دیگران حفظ کنید.
  • گروه های حمایتی: گروه های حمایتی می توانند مکانی امن برای شما باشند تا با افرادی که تجربیات مشابهی دارند، ارتباط برقرار کنید و از حمایت آنها برخوردار شوید.
  • دارو درمانی: در برخی موارد، دارو درمانی می تواند برای کمک به کاهش علائم غم و اندوه شدید، مانند افسردگی یا اضطراب، استفاده شود.

علائم غم و اندوه شدید

میخواهید در مورد درمان غم و اندوه: همه چیزی که باید بدانید مشاوره داشته باشید؟
همین حالا مشاوره بگیر

علائم غم و اندوه شدید عبارتند از:

اگر هر یک از این علائم را تجربه می کنید، مهم است که به دنبال کمک حرفه ای باشید.

چگونه معالجه غم و اندوه می‌تواند کمک کند؟

معالجه اندوه، مانند سایر اشکال درمان، فضایی ایمن برای پردازش احساسات، افکار و خاطرات پیچیده فراهم می‌کند. در زمینه اندوه به خصوص، این درمان می‌تواند به شما کمک کند تا احساسات خود را درک کنید و راهکارهایی برای مقابله با اندوه خود پیدا کنید.
در جلسات معالجه اندوه، می‌توانید با صدای بلند درباره شخص یا رابطه‌ای که از دست داده‌اید یا شرایط زندگیی که تغییر کرده‌اند، صحبت کنید و راهکارها و استراتژی‌هایی برای مقابله با اندوه خود توسعه دهید.

همچنین بخوانید: مربیگری احساسات: به کودکان کمک کنید تا خودتنظیمی را توسعه دهند

غم و اندوه پیش بینی شده

اندوه پیش بینی شده، غم و اندوهی است که در انتظار مرگ پیش رو احساس می‌شود. این نوع اندوه اغلب در زمینه یک بیماری مزمن رخ می‌دهد، اما می‌تواند در هر شرایط دیگری که مرگ محتمل است، نیز وجود داشته باشد.
اندوه پیش بینی شده می‌تواند بسیار دشوار باشد، زیرا فرد در حال تجربه دو احساس متناقض است: غم از دست دادن کسی که دوستش دارد و شادی از بودن در کنار او در زمان باقیمانده. این تناقضات داخلی می‌توانند باعث احساس گناه، خشم و ناامیدی شوند.

همچنین بخوانید: چگونه به کودک عصبانی در مسائل خشم انفجاری آنها کمک کنیم

از دست دادن مبهم

از دست دادن مبهم، مفهومی است که به موقعیتی اشاره دارد که در آن یک فرد یا رابطه‌ای از دست می‌رود، اما امکان درک کامل از آنچه رخ داده یا بسته شدن فرآیند سوگواری وجود ندارد.
این مفهوم اغلب در مورد افرادی استفاده می‌شود که در یک حادثه، مانند تصادف، فاجعه طبیعی یا جنگ، گم شده یا کشته شده‌اند. در این موارد، عزیزان فرد گمشده باید احساسات خود را درباره از دست دادن خود پردازش کنند، بدون اینکه هرگز بدانند چه اتفاقی برای او افتاده است.
از دست دادن مبهم همچنین می‌تواند در موارد دیگری رخ دهد، مانند بیماری آلزایمر یا زوال عقل. در این موارد، فرد هنوز زنده است، اما رابطه‌اش با عزیزانش به طور قابل توجهی تغییر کرده است. فرد ممکن است دیگر قادر به تشخیص آنها نباشد، یا ممکن است خاطرات و شخصیت خود را از دست داده باشد.
برای عزیزان افرادی که از دست دادن مبهم را تجربه می‌کنند، این می‌تواند یک تجربه بسیار دشوار باشد. آنها ممکن است احساس کنند که در یک چرخه غم و اندوه گیر کرده‌اند. آنها ممکن است از عدم قطعیت در مورد آنچه رخ داده است، احساس خشم، گناه یا ناامیدی کنند.

بازخورد

از دست دادن یکی از سخت‌ترین تجربیاتی است که هر شخصی ممکن است در طول زندگی خود تجربه کند. این می‌تواند از دست دادن یک عزیز، یک شغل، یک رابطه یا حتی یک رویا باشد. در هر صورت، از دست دادن همیشه با احساساتی همراه است که می‌تواند بسیار دشوار و چالش‌برانگیز باشد.
اندوه می‌تواند به روش‌های مختلفی بروز کند. برخی از افراد ممکن است احساس غم و اندوه شدید کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است احساس خشم، گناه یا ناامیدی کنند. برخی افراد ممکن است در تمرکز یا خواب مشکل داشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است از فعالیت‌هایی که قبلاً از آنها لذت می‌بردند، دوری کنند.

چقدر زمان لازم است تا غم و اندوه به پایان برسد؟

زمان دقیقی برای پایان یافتن غم و اندوه وجود ندارد، اما با پیشرفت در فرایند سوگواری، بهبود قابل‌توجهی را تجربه خواهید کرد. اندوه واکنشی طبیعی به از دست دادن عزیزان، روابط ارزشمند یا فرصت‌های شغلی است.
اندوه ممکن است با احساساتی مانند افسردگی و تنهایی همراه باشد. فرایند سوگواری برای هر فردی منحصربفرد است و مراحل مختلفی دارد. اگر قادر به پذیرش از دست‌دادن‌ها نباشید یا بخواهید احساساتتان را سرکوب کنید، ممکن است دچار سوگ مزمن شوید.
پذیرش به شما کمک می‌کند درس‌ها و فرصت‌هایی را در این فرایند پیدا کنید. راه صحیح یا غلطی برای سوگواری وجود ندارد. با خودتان صبور باشید و زمان لازم برای التیام جسمی و روحی‌تان را بدهید.

همچنین بخوانید: انواع افسردگی چیست؟

چرا برای برخی افراد غم بیشتر به طول می‌انجامد؟

مشخص نیست چرا برخی افراد برای مدت بیشتری در حال سوگواری هستند،

بابی می‌گوید. نزدیکی رابطه، از دست دادن ناگهانی و تروماتیک، تاریخچه سوگواری فرد و فشارهای زندگی می‌تواند نقشی در نحوه پیشرفت فرایند سوگواری ایفا کند.

همچنین بخوانید:

حس‌های مشترکی که همراه با سوگواری هستند عبارتند از:

  • احساس خالی بودن
  • ناتوانی در احساس شادی
  • مشکل در خوابیدن یا خوردن
  • احساس خشم غم و اندوه

مهم است به یاد داشته باشید که مقابله با از دست دادن تجربه بسیار فردی و منحصر به فردی است. هیچ زمانبندی خاصی برای سوگواری وجود ندارد. همه به نحوی متفاوت سوگواری می‌کنند. پاسخی به اینکه چقدر زمان لازم است برای عبور از فرایند سوگواری وجود ندارد که برای همه درست باشد، گفته است دکتر هالی شیف، یک روانشناس بالینی در نیویورک.

آیا هرگز از سوگواری خارج می‌شوید؟

سوگواری مراحلی دارد و با گذشت زمان تغییر می‌کند. همچنین، شما ممکن است بین مراحل مختلف حرکت کنید و حتی به نظر برسد که در چندین مرحله به طور همزمان هستید، به گفته شیف.
پنج مرحله سوگواری بر اساس الیزابت کوبلر-راس عبارتند از:

  • انکار
  • خشم
  • مذاکره(چانه‌زنی)
  • افسردگی
  • قبول (پذیرش)

هنگامی که از طریق فرآیند سوگواری حرکت می‌کنید، ممکن است ببینید که رویدادهای مهمی مانند تولد یا سالگرد ممکن است احساسات سوگواری را به شما یادآوری کنند. حس‌ها و خاطرات دیگری مانند یک آهنگ در رادیو یا بویی شناخته شده همچنین ممکن است علائم سوگواری شما را به یاد آورد، اما باید به خاطر داشت که سوگواری شما با گذر زمان کمتر خواهد شد. با گذر زمان، امواج سوگواری تمایل دارند فاصله بیشتر و کمتری از یکدیگر باشند و کمتر فشار آور باشند

بابی می‌گوید: می‌توانید از خاطرات خوب عزیزتان لذت ببرید بدون اینکه در غم و اندوه غرق شوید.

زمانی که به کمک حرفه‌ای نیاز دارید

اگرچه نشانه‌ای مشخصی برای زمان مناسب برای دریافت کمک حرفه‌ای وجود ندارد، دلبوی یک روان‌شناس را برای کمک به شما در درک از دست دادنتان پیشنهاد می‌دهد. روان‌شناس‌ها همچنین می‌توانند به شما کمک کنند تا درک کنید چگونه یک رویداد تروماتیک بر شما تأثیر گذاشته است، بنابراین با صحبت کردن با آنها می‌توانید احساس دوباره معنا پیدا کنید.
اگر به شرایط زیر برخوردید، احتمالا به کمک حرفه‌ای نیاز دارید:

  •  سختی در درک از دست دادنتان
  •  احساس غمگینی و بی‌حالی
  •  تجربه پاسخ تروماتیک به علاوته‌ی سوگواری
  •  استفاده از راهبردهای ناسالم برای کمک به مدیریت سوگواری
  •  تجربه سوگواری پیچیده

دلبوی می‌گوید: «منتظر نمانید تا مشکلی به نظر برسد، قبل از اینکه به دنبال کمک باشید. صحبت با یک روان‌شناس می‌تواند حمایت و راهنمایی لازم را برای پردازش سوگواری شما فراهم کند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *