مقالات روانشناسی

آنچه والدین باید بدانید

وقتی کودکانمان بزرگ‌تر می‌شوند، معمولاً به طور گسترده در مورد چالش‌ها و مسائلی که در دوران نوجوانی ممکن است پیش بیاید نگران می‌شویم. از رانندگی بی‌احتیاطی، روابط جنسی بدون محافظت، مصرف الکل و مواد مخدر تا مسائل مربوط به فرآیند درخواست ورود به دانشگاه، همگی به عنوان مسائل مهم مورد توجه قرار می‌گیرند. اما به ندرت به مرحله مهمی که قبل از دوران نوجوانی رخ می‌دهد، توجه می‌کنیم.
دوران پیش از نوجوانی که اغلب به عنوان “دوران درها” تعریف می‌شود (معمولاً بین هشت تا دوازده سالگی)، زمانی است که تغییرات مهمی در جنبه‌های فیزیکی، شناختی، عاطفی و اجتماعی فرزند شما رخ می‌دهد. این دوره از رشد معمولاً با استقلال افزایش می‌یابد، اما ممکن است برای کودکان نیز ترسناک باشد. بنابراین، هر چند که طبیعی است که فرزند شما شروع به استقلال بیشتر از والدین کند و به دیگران تکیه کند، اما در این سن همچنان به حمایت و راهنمایی والدین بسیار نیاز دارند – حتی اگر به خلاف این عمل کنند. برای کمک به آنها، شما باید بفهمید که چگونه نوجوانان شما در داخل و خارج از خانه تغییر می‌کنند و با آنها در این مسیر همراهی کنید.

مقاله پرورش استقلال در کودکان: بایدها و نبایدهای والدین در تربیت کودک مستقل را مطالعه کنید.

تغییرات فیزیکی :

به ویژه دختران در سنین پایین‌تری نسبت به بلوغ می‌رسند. اغلب از سن 9، 10 و 11 سالگی، این فرآیند شروع می‌شود، و اتفاقاً پسرها ممکن است کمی عقب‌تر از دختران باشند. برای برخی از والدین، این تغییرات به نظر می‌آید که دفعه واحدی رخ می‌دهد و بچه‌های کوچکشان به موجودات جدیدی تبدیل شده‌اند. به عنوان مثال، مایکل لوین، استاد دانشگاه راتگرز، اظهار می‌کند: “پسرم پانزده سانتی متر بزرگ شد و صدایش در یازده سالگی کاملاً تغییر کرد. من پیام‌های صدای پسر کوچکم را در تلفنم به مدت یک سال نگه داشتم، زیرا همه چیز خیلی سریع اتفاق افتاد. من کاملاً برای آن آماده نبودم.”
دکتر لورا کیرمایر، روانشناس بالینی، تأکید دارد که این نوع تغییرات فیزیکی می‌تواند باعث بی‌دست و پاگی، کلافگی و دردهای رشد واقعی ناشی از جهش شدید در رشد شود. این تغییرات همچنین می‌توانند باعث شوند که بچه‌ها واقعاً نسبت به بدن خود آگاه شوند. با این حال، علیرغم اینکه تغییرات در ظاهر بیرونی ممکن است واضح به نظر بیایند، اهمیت اصلی این دارد که چه چیز در داخل کودک اتفاق می‌افتد و چگونه او با این تغییرات احساس می‌کند.

همچنین بخوانید: چرا دوره ی نوجوانی اهمیت دارد؟

تغییرات شناختی:

04
03
01
02
مشاوره آنلاین با بهترین متخصصان روانشناسی و روانپزشکی

بزرگ‌ترین تغییر، به گفته دکتر کیرمایر، در طرز تفکر کودکان پیش از دوره نوجوانی رخ می‌دهد. در این دوره، کودکان از دیدگاه واقعی‌تر و خودشیفته‌تری که در 8 سال اول زندگی خود برای کشف جهان استفاده می‌کردند، به سمت چیزی تغییر می‌یابند که دکتر کیرمایر آن را “وضعیت فراشناختی” می‌نامد. او توضیح می‌دهد که این به معنای آن است که “آنها شروع به توسعه توانایی آگاهی از افکار خود و همچنین افکار دیگران می‌کنند.”
در این دوره، ممکن است ناگهان کودکان به حالتی برسند که از حالت سعادتمندانه‌ای که درباره خودشان فکر می‌کردند، اهمیت نمی‌دهند. آنها ممکن است خود را با دیگران مقایسه کنند و احساس کنند که کنار گذاشته شده‌اند. دکتر کیرمایر توضیح می‌دهد: “آنها شروع به درک این موضوع می‌کنند که عقاید، ارزش‌ها و دیدگاه‌های دیگری غیر از نظرات خودشان وجود دارد، و این دنیای کاملاً جدیدی است که آنها در معرض آن قرار گرفته‌اند و باید یاد بگیرند که چگونه تنظیم و تحمل کنند.”

پیشنهاد میکنم مقاله 23 پرچم قرمز در رفتار نوجوانان را مطالعه کنید.

تغییرات اجتماعی:

میخواهید در مورد آنچه والدین باید بدانید مشاوره داشته باشید؟
همین حالا مشاوره بگیر

ویژگی بارز این دوره آگاهی از دیگران، به ویژه همسالان، است، چشم‌انداز اجتماعی زندگی فرزند شما در این مرحله به شدت به شیوه‌های مختلفی تغییر می‌کند. عوامل اجتماعی عمده‌ای که در دوران پیش از نوجوانی بروز می‌کنند عبارتند از:

  • 1. استقلال: به علت تغییر در نوع نگاه آنها به خود و دیگران، نوجوانان پیش از نوجوانی به تدریج با همسالان خود هماهنگ می‌شوند و کمتر با خانواده و والدین خود تنظیماتی دارند. این تغییر در تعاملات اجتماعی مشاهده می‌شود و ممکن است برای والدین چالش‌برانگیز باشد. به عنوان مثال، مادری به نام کریسپ توصیف می‌کند که پسرش لوک در تابستان 10 ساله می‌شود و در تعطیلات خانوادگی، او تغییرات چشمگیری در رفتار او مشاهده می‌کند. این تغییرات شامل افزایش اعتماد به نفس نوجوان و مشارکت فعال‌تر در فعالیت‌ها با دوستان او می‌شود.
    کریسپ ادامه می‌دهد: “در 12 سالگی، خواهر لوک به نام Bea، در حال حاضر در مرحله‌ای از رشد و تغییر است که او به خود و دیگران خجالت می‌کشد و فکر می‌کند والدین نمی‌فهمند.” این تغییرات در استقلال و رشد اجتماعی کودکان به والدین نیاز به تطبیق و درک عمیق‌تر از وضعیت فعلی دارند.
  • 2. سلسله مراتب اجتماعی و دسته‌ها: دکتر کیرمایر می‌گوید: “نوجوانان پیش از نوجوانی بیشتر به دنبال مشاوره و راهنمایی به گروه همسالان خود هستند. “در عین حال، همه آنها از نظر فیزیکی و شناختی تغییرات عمده‌ای را پشت سر می‌گذارند، و ناهنجاری و خودآگاهی همه اینها را احساس می کنند – و اینجاست که می توانید با برخی از پویایی های اجتماعی واقعاً سخت مواجه شوید. این سنی است که قلدری واقعاً می تواند به یک مشکل بزرگ تبدیل شود.
  • 3. کد جنسیت: کد جنسیت به پیام‌های فرهنگی اشاره دارد که هر روز دختران و پسران از محیط‌های مختلفی، از جمله رسانه‌ها، والدین، معلمان، آگهی‌ها و مجلات مد، دریافت می‌کنند و به آن‌ها می‌گویند که “دختر بودن” یا “پسر بودن” به چه معناست. این پیام‌ها ممکن است تأثیر گذار بر تصورات کودکان از هویت جنسی و نقش‌های جنسیتی شان باشند. این سن می‌تواند زمانی باشد که مشکلات مرتبط با تصویر بدن و هویت جنسی آغاز شود. به عنوان مثال، دختران ممکن است در مورد تغییرات در بدن و شکل ظاهری خود نگران شوند.
  • 4. هویت شخصی: در این دوران، کودکان در تلاش برای شکل دادن هویت شخصی‌شان هستند و ممکن است به نقش‌ها و شخصیت‌های مختلفی علاقه داشته باشند. آنها ممکن است در تلاش برای یافتن خود و تعیین اینکه چه کسی هستند و چگونه می‌خواهند دیده شوند، رفتارها و نقش‌های مختلفی امتحان کنند. این تغییرات می‌توانند در خانواده‌ها و در تعاملات اجتماعی با دوستان و همسالان تأثیر بگذارند.

مقاله پرورش استقلال در کودکان: بایدها و نبایدهای والدین در تربیت کودک مستقل را بخوانید.

رشد عاطفی

مغز نوجوانان در اوایل دوره نوجوانی نیز با توجه به رشد عاطفی خود در حال تکامل است، به گونه‌ای که بچه‌ها در این دوره نسبت به احساسات خود و دیگران حساس‌تر می‌شوند. آن‌ها واکنش‌پذیری شدیدی نسبت به احساسات ایجاد می‌کنند، اما رشد مغز در مناطقی که در تنظیم احساسات فعال هستند، کمی عقب می‌ماند.
دکتر کرمایر می‌گوید: «آنها توانایی تفسیر احساسات دیگران و حتی احساسات خودشان را دارند. این مرحله سختی است و بسیاری از والدین ممکن است سردرگم شوند و نگران باشند که چرا فرزندشان ناگهان بد خلق شده است. برای بچه‌های این سن، نوسانات شدید احساسات و پویایی بین فردی کاملاً طبیعی است. اما این یک فاز موقت است. یک روز “تو بهترین دوست من هستی” و روز دیگر “تو دیگر دوست من نیستی” ممکن است برای والدین چالش‌برانگیز باشد.»
تصور کنید که تا زمانی به دنیا با نگاهی ثابت نگاه کرده‌اید، اما در چند ماه اخیر نحوه درک شما از جهان تغییر کرده است، از جمله احساسات و افکار شما و جایگاه شما در جهان. این فاز جدید هیجان‌انگیز و گاهی ترسناکی است که کودک شما هر روز در حال تجربه آن است. او همچنان به حمایت و راهنمایی والدینش نیاز دارد. برای ایجاد یک رابطه خوب با او در دوران نوجوانی، شما باید نحوه ارتباط خود را با تغییرات لرزه‌ای که در او رخ می‌دهد، تغییر دهید.

همچنین بخوانید: 7 نکته در مورد نحوه صحبت با نوجوانی که نمی خواهد صحبت کند.

 

 

منبع:

https://childmind.org/article/what-parents-should-know-about-tweens/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *