مقالات روانشناسی

رفتاری در والدین که کودک مقاوم تربیت می کند

مغز کودکان مانند اسفنجی است که هر آنچه را می بینند و می شنوند، جذب می کند. نوزادان از والدین خود تقلید می کنند، اما آیا این تقلید فقط در ظاهر است یا والدین می توانند با رفتار خود، شخصیت و رفتار کودک خود را نیز شکل دهند؟
بله، رفتار والدین می تواند تأثیر زیادی بر شخصیت و رفتار کودک داشته باشد. کودکان از والدین خود الگو می گیرند و رفتارهای آنها را تقلید می کنند. بنابراین، اگر والدین می خواهند کودکی مقاوم و سخت کوش داشته باشند، باید خود نیز این ویژگی ها را داشته باشند

کپی برداری و الگو برداری از رفتار والدین و ارتباط آن با تربیت کودک مقاوم و سخت کوش

محققان دانشگاه دوک در مطالعه ای که در مجله Science منتشر شد، دریافتند که کودکان خردسال می توانند مشکلات ساده را حل کنند. در این مطالعه، محققان از 100 کودک 13 تا 18 ماهه استفاده کردند.
در مرحله اول آزمایش، محققان به کودکان یک سبد حاوی یک اسباب بازی نشان دادند و گفتند: «چیزی در داخل سبد قرار دارد و من می‌خواهم آن را از داخل سبد خارج کنم.» سپس محققان تلاش کردند تا اسباب بازی را از داخل سبد خارج کنند.
در مرحله دوم آزمایش، محققان همان کار مرحله اول را انجام دادند، اما با این تفاوت که اسباب بازی در جایی گره خورده بود. محققان دریافتند که حدود یک سوم کودکان توانستند در عرض 30 ثانیه اسباب بازی را از گره باز کنند. یک سوم دیگر از کودکان در عرض 10 ثانیه اول تلاش خود را متوقف کردند. یک سوم آخر از کودکان در هیچ یک از دو مرحله آزمایش شرکت نکردند.
این یافته‌ها نشان می‌دهد که کودکان خردسال توانایی حل مشکلات ساده را دارند. این توانایی می‌تواند به آنها کمک کند تا با چالش‌های زندگی روزمره کنار بیایند

والدین برای تربیت کودک مقاوم چه کارهایی انجام بدهند؟

در یک مطالعهٔ اخیر، محققان تأثیر والدین سخت‌کوش را بر موفقیت کودکان بررسی کردند. در این مطالعه، کودکان به دو گروه تقسیم شدند: گروه اول کودکانی بودند که والدینشان را در حال انجام کار سخت می‌دیدند و گروه دوم کودکانی بودند که والدینشان را در حال انجام کار سخت نمی‌دیدند.
در مرحلهٔ سوم مطالعه، محققان به کودکان هر دو گروه یک جعبه اسباب‌بازی دادند که روی آن یک دکمه سفید قرار داشت. محققان به کودکان گفتند: «حالا نوبت تو هستش که بازی کنی. اسباب‌بازی را می‌بینی؟ این عروسک آهنگ می‌خواند.» سپس محققان اسباب‌بازی را مخفی کردند و مخفیانه صدای آن را فعال کردند و سپس خاموش کردند و آن را به کودک تحویل دادند و اتاق را ترک کردند.
نتایج مطالعه نشان داد که کودکان گروه اول، یعنی کودکانی که والدینشان را در حال انجام کار سخت می‌دیدند، زودتر و سریع‌تر از کودکان گروه دوم، یعنی کودکانی که والدینشان را در حال انجام کار سخت نمی‌دیدند، موفق به باز کردن اسباب‌بازی و فشار دادن دکمهٔ آن شدند.
این نتایج نشان می‌دهد که والدین سخت‌کوش می‌توانند تأثیر مثبتی بر موفقیت کودکان خود داشته باشند. کودکانی که والدینشان را در حال انجام کار سخت می‌بینند، یاد می‌گیرند که برای رسیدن به اهداف خود باید تلاش کنند و از شکست نترسیدند.

رفتارهایی که کودک مقاوم تربیت می کند

علاوه بر نتایجی که در بالا ذکر شد، محققان تعداد دفعاتی را که کودکان پیش از باز کردن جعبه، دکمهٔ آن را فشار می‌دادند نیز ثبت کردند. نتایج نشان داد که کودکان گروه اول، یعنی کودکانی که والدینشان را در حال انجام کار سخت می‌دیدند، کمتر از کودکان گروه دوم، یعنی کودکانی که والدینشان را در حال انجام کار سخت نمی‌دیدند، دکمهٔ جعبه را فشار می‌دادند. این نشان می‌دهد که کودکان گروه اول، یعنی کودکانی که والدینشان را در حال انجام کار سخت می‌دیدند، از همان ابتدا هدفمندتر بودند و برای رسیدن به هدف خود، یعنی باز کردن جعبه، کمتر از کودکان گروه دوم نیاز به تلاش داشتند.

04
03
01
02
مشاوره آنلاین با بهترین متخصصان روانشناسی و روانپزشکی

در بار دوم که محققان از کودکان خواستند تا جعبه را باز کنند، تفاوت در عملکرد کودکان دو گروه کمتر بود. این نشان می‌دهد که کودکان هر دو گروه پس از تجربهٔ اول، یاد گرفتند که برای باز کردن جعبه باید دکمهٔ آن را فشار دهند.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که مشاهدهٔ سخت‌کوشی والدین می‌تواند تأثیر مثبتی بر موفقیت کودکان داشته باشد. کودکانی که والدینشان را در حال انجام کار سخت می‌بینند، یاد می‌گیرند که برای رسیدن به اهداف خود باید تلاش کنند و از شکست نترسیدند.

میخواهید در مورد رفتاری در والدین که کودک مقاوم تربیت می کند مشاوره داشته باشید؟
همین حالا مشاوره بگیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *